Subject: Ed: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering
From: "Heleene Sarapuu" <[email-masked]>
To: "Liivi Zovo" <[email-masked]>
Date: Tue, 6 Aug 2024 16:05:01 +0300

Palun registreeri

Heleene

Saatja: Irene Mustkivi | K-Projekt <[email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 6. august 2024 15:00
Adressaat: Heleene Sarapuu <[email-masked]>
Koopia: Raul Sarri <[email-masked]>
Teema: RE: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Täiendasin seletuskirja punkti 6.6.2

Kas sellisel kujul võiks antud alal olla piisavalt nõudeid ehitusprojekti
koostamiseks või tuleks minna täpsemaks?

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post irene.mustkivi <mailto:[email-masked]> @kprojekt.ee
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Heleene Sarapuu <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, August 5, 2024 2:36 PM
To: Irene Mustkivi | K-Projekt <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Raul Sarri <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere

Tänan kirja eest.

Terviseametis (edaspidi amet) ei ole ehituseksperte, kes saaksid Teile
rakendatavad leevendusmeetmed ette kirjutada, mistõttu tuleb sobivad
lahendused leida arendajal. Sobivate leevendusmeetmete leidmiseks soovitab
amet pöörduda vastavate ekspertide poole. Leevendavate meetmete selgumisel
saab amet antud meetmed üle vaadata ja sobivuse osas omapoolse hinnangu
anda.

Lugupidamisega

Heleene Sarapuu

vaneminspektor (keskkonnatervis)

Põhja regionaalosakond

+372 5565 2058

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on konfidentsiaalne ning mõeldud kasutamiseks kirja päises
nimetatud isikule/asutusele. Käesoleva kirja mistahes viisil kasutamine
või kopeerimine isiku poolt, kes ei ole märgitud selle adressaadiks, on
keelatud. Kui te olete saanud käesoleva kirja ekslikult, palume sellest
koheselt teavitada kirja saatjat ning kustutada saadud kiri koos kõikide
lisadega.

Saatja: Irene Mustkivi | K-Projekt <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 5. august 2024 10:38
Adressaat: Heleene Sarapuu <[email-masked]>
Teema: FW: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Sain Raul Sarri’le saadetud e-kirjale vastuse, et ta viibib eemal ja te
asendate teda. Ehk oskate teie aidata, et planeeringu menetlus ei jääks
seisma (kirjavahetus allpool).

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Irene Mustkivi | K-Projekt
Sent: Monday, August 5, 2024 10:36 AM
To: Raul Sarri < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Cc: Kristina Jaroševitš < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Kuusik, Tiit <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: RE: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere

Kas oleks võimalik täpsustada, milliseid leevendusmeetmeid peaks
detailplaneeringus kajastama, mis puudutab just lennuliikluse müra
ületust. Uurisin ka Tallinna Linnaplaneerimise ametist, kas neil on
kogemusi ja ka nemad ei oska tuua ühtegi näidet varem koostatud
planeeringust, kus oleks lennuliikluse müra ületuse leevendusmeetmeid
kajastatud.

Kas oleks võimalik teha Teamsi koosolek ja arutada, milliseid
leevendusmeetmeid Terviseamet sooviks, et me kajastaks. Ka arendaja oleks
väga huvitatud osalemisest.

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Raul Sarri < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, August 2, 2024 3:35 PM
To: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Cc: Kristina Jaroševitš < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: Vs: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere

Konkreetseid näiteid on keeruline tuua. Sõltuvalt müra liigist ja allikast
võib müra leevendava meetmena olla kirjas näiteks müratõkkevalli pikkus ja
kõrgus, müraallika teisaldamine või täiendav isoleerimine, hoonete
paigutus müraallikaga seoses, hoonete paigutus mürapeegelduste
vähendamiseks, müraallikate planeeritavale alale paigaldamise asukohad,
fassaadide tööd sealhulgas topelt fassaadi või klaasfassaadi lisamine,
akende asukohad ja suurused, akende avamise võimalus, müra siseruumidesse
levimise teed (nt ventilatsioonavad) ning nendele tähelepanu juhtimine,
vajaminevad ehituslikud standardid mida järgida, müranorme sisaldavad
määrused milles olevate müranormide tasemete tagamist taotletakse. Näiteks
magamisruumis tuleb öösel uutes hoonetes tagada, et
<https://www.riigiteataja.ee/akt/163756?leiaKehtiv#:~:text=1%20N%C3%B5ue%2
0on%20esitatud%20magamisruumidele%20uutes%20hoonetes%20tingimusel%2C%20et%
20%C3%B6%C3%B6%20jooksul%20leiab%20aset%20v%C3%A4hemalt%205%20liiklusjuhtu
mit%2C%20kus%20m%C3%BCra%20maksimaalne%20tase%20LpAmax%20on%20%C3%BCletatu
d.> müratase ei ületaks 45 dB tingimusel, et öö jooksul leiab aset
vähemalt 5 liiklusjuhtumit, kus müra maksimaalne tase on ületatud.
Lennumüra puhul liigub müraallikas üle maja, seega suurima tõenäosusega
saavad müra tõkestamisel olulisteks katus ja seinad. Seinte ja katuse müra
isoleerivate omaduste nõrgaks kohaks on avaused nagu akna- ja ukseavad
(nii nende hulk kui asukoht), akende ja uste enda heliisolatsiooni
omadused, ventilatsiooni avad (nende hulk ja asukohad).

Sisuliselt olete seletuskirjas juba siseruumide akustiliste tingimuste
tagamiseks rakendatavaid meetmeid kirjeldatud. Arvestades Teie
kommentaari, et lennuliikluse müra osas kogemus puudub, siis palun
kindlasti see punkt ja loetletud meetmed üle vaadata. Täpsustan, et see ei
ole kindlasti etteheide kuna lennukoridoride alla planeerimist, kus
lennumüra asub reaalselt rolli mängima, juhtub võrdlemisi harva.

Lisan, et lennumüra puhul on tegemist enamasti lühiajalise, kuid
tavapärasest intensiivsema häiringuga. Aitamaks veidi elulisemalt olukorda
mõista täpsustan, et meieni jõudvad kaebused on peamiselt seotud öiste
lendudega, kus inimesed ärkavad üle lendava lennuki tekitatud müra peale
üles. See võib juhtuda öösel korduvalt ja põhjustab nii vaimse kui ka
lõpuks füüsilise tervise halvenemist.

Lugupidamisega

Raul Sarri

menetlusgrupi juht (keskkonnatervis)

Põhja regionaalosakond

+372 794 3726 | +372 5840 8524

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on konfidentsiaalne ning mõeldud kasutamiseks kirja päises
nimetatud isikule/asutusele. Käesoleva kirja mistahes viisil kasutamine
või kopeerimine isiku poolt, kes ei ole märgitud selle adressaadiks, on
keelatud. Kui te olete saanud käesoleva kirja ekslikult, palume sellest
koheselt teavitada kirja saatjat ning kustutada saadud kiri koos kõikide
lisadega.

Saatja: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 2. august 2024 14:01
Adressaat: Raul Sarri < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Koopia: Kristina Jaroševitš < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: RE: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kas oskate tuua mõne näite (varem tehtud planeering) või mida mõtlete
lahenduse põhimõttelise kirjelduse all. Mul puudub lennuliikluse müra
leevendamise meetmete kogemus.

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Raul Sarri < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, August 2, 2024 1:00 PM
To: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Cc: Kristina Jaroševitš < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: Vs: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere

Usun, et liialt detailidesse ei pea minema, nagu ka ise välja toote, siis
ehitusprojekti koostamine toimub alles hiljem. Piisab lahenduste
põhimõtete kirjeldusest.

Lugupidamisega

Raul Sarri

menetlusgrupi juht (keskkonnatervis)

Põhja regionaalosakond

+372 794 3726 | +372 5840 8524

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on konfidentsiaalne ning mõeldud kasutamiseks kirja päises
nimetatud isikule/asutusele. Käesoleva kirja mistahes viisil kasutamine
või kopeerimine isiku poolt, kes ei ole märgitud selle adressaadiks, on
keelatud. Kui te olete saanud käesoleva kirja ekslikult, palume sellest
koheselt teavitada kirja saatjat ning kustutada saadud kiri koos kõikide
lisadega.

Saatja: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 2. august 2024 12:56
Adressaat: Raul Sarri < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Koopia: Kristina Jaroševitš < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: RE: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Tänan vastuse eest. Kas me peaksime kuidagi ehitustehniliselt välja tooma?
See võib osutuda päris keeruliseks, kuna hoonetele ehitusprojekti ei ole
veel hakatud koostama.

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Raul Sarri < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, August 2, 2024 12:54 PM
To: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Cc: Kristina Jaroševitš < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: Vs: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere

Selgitan, et detailplaneeringu ülesandeks on müratingimusi tagavate nõuete
seadmine. Terviseametiga kooskõlastatakse planeering kui selles
käsitletakse tervisekaitsenõuete sealhulgas müra küsimusi. Lihtsustatult
võib öelda, et tutvume planeeringu materjalides meie pädevuses olevate
tervisekaitsenõudeid mõjutavate teguritega ning negatiivsete mõjurite
esinemisel soovime näha, kuidas neid leevendatakse või ära hoitakse.
Seega soovime, et seletuskirjast selguks üheselt mõistetavamalt, millised
konkreetsed leevendavad meetmed on seotud lennukimüra häiringute
leevendamise või ärahoidmisega, et hinnata nende piisavust. Hetkel on
lennukimüra olemasolu seletuskirjas 6.6.2 küll kirjeldatud, kuid ei ole
kirjeldatud need tegevused või ehituslikud võtted, mis on ette nähtud
elanike kaitseks.

Lugupidamisega

Raul Sarri

menetlusgrupi juht (keskkonnatervis)

Põhja regionaalosakond

+372 794 3726 | +372 5840 8524

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on konfidentsiaalne ning mõeldud kasutamiseks kirja päises
nimetatud isikule/asutusele. Käesoleva kirja mistahes viisil kasutamine
või kopeerimine isiku poolt, kes ei ole märgitud selle adressaadiks, on
keelatud. Kui te olete saanud käesoleva kirja ekslikult, palume sellest
koheselt teavitada kirja saatjat ning kustutada saadud kiri koos kõikide
lisadega.

Saatja: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 2. august 2024 10:46
Adressaat: Kristina Jaroševitš <
<mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: FW: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Sain teavituse, et Ille Tops on veel kaks nädalat puhkusel ja ei tahaks,
et planeering nii kauaks seisma jääks.

Kas oskate äkki Teie öelda, mil moel tuleks seletuskirja veel täiendada?

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Irene Mustkivi | K-Projekt
Sent: Thursday, August 1, 2024 8:29 AM
To: Ille Tops < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: RE: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere

Juuli alguses telefonivestluses arutasime, et seletuskirjas peame tõdema
fakti et lennuliikluse müra ületab normtasemeid ja peame kindlasti tooma
välja, et siseruumide müratasemed ei tohi ületada sotsiaalministri
määruses toodud normtasemeid. Ütlesite ka, et me ei pea ehitustehniliselt
lahti kirjeldama kuidas seda saavutatakse. Kõik need on seletuskirjas
sees. Kas oskate öelda, kuidas peaksime veel seletuskirja täiendama?
Saatsin teile ka seletuskirja üle vaatamiseks 1 juulil ja vastasite, et
sellisena sobib.

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Ille Tops < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Thursday, July 25, 2024 2:54 PM
To: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: Vs: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere

Jah, sisse viidud on täiendus, et lennuliikluse müra ületab maksimaalseid
tasemeid, kuid eraldi pole välja kirjutatud, millised on konkreetsed
leevendusmeetmed. Terviseameti kirjas (17.06.2024 nr 9.3-1/24/2016-4) oli
välja toodud: „Amet palub planeeringut täiendada kirjeldusega, kuidas
tagatakse lennuliikluse poolt põhjustatud maksimaalsete müratasemete
korral müratasemed eluruumides, vastavalt Sotsiaalministri määruses nr 42
„Müra normtasemed elu- ja puhkealal, elamutes ning ühiskasutusega hoonetes
ja mürataseme mõõtmise meetodid“ kehtestatud normidele.“ Leevendusmeetmete
kirjeldust ei ole ja sellest tulenevalt amet ei kooskõlasta planeeringut.

Lugupidamisega

Ille Tops

vaneminspektor (keskkonnatervis)

põhja regionaalosakond

+372 794 3500 | +372 5340 5462

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on konfidentsiaalne ning mõeldud kasutamiseks kirja päises
nimetatud isikule/asutusele. Käesoleva kirja mistahes viisil kasutamine
või kopeerimine isiku poolt, kes ei ole märgitud selle adressaadiks, on
keelatud. Kui te olete saanud käesoleva kirja ekslikult, palume sellest
koheselt teavitada kirja saatjat ning kustutada saadud kiri koos kõikide
lisadega.

Saatja: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: kolmapäev, 24. juuli 2024 11:35
Adressaat: Ille Tops < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: RE: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Seletuskirja lk 33 ja 34 on toodud välja müra leevendamise meetmed.
Eelmisel korral rääkisime, et peab välja tooma et lennuliiklusest
põhjustatud müra ületab normipiire.

See on toodud nüüd lk 33 ja 34 seletuskirja osas välja. Lisaks tõin sellel
välja punktis 7.5.13 (lk 44)

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>

From: Ille Tops < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Thursday, July 18, 2024 1:12 PM
To: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: Vs: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tere!

Sain seletuskirja kooskõlastamiseks, kuid mulle tundub et see on identne
eelmisega. Millised parandused te tegite?

Lugupidamisega

Ille Tops

vaneminspektor (keskkonnatervis)

põhja regionaalosakond

+372 794 3500 | +372 5340 5462

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on konfidentsiaalne ning mõeldud kasutamiseks kirja päises
nimetatud isikule/asutusele. Käesoleva kirja mistahes viisil kasutamine
või kopeerimine isiku poolt, kes ei ole märgitud selle adressaadiks, on
keelatud. Kui te olete saanud käesoleva kirja ekslikult, palume sellest
koheselt teavitada kirja saatjat ning kustutada saadud kiri koos kõikide
lisadega.

Saatja: Irene Mustkivi | K-Projekt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: esmaspäev, 1. juuli 2024 14:25
Adressaat: Ille Tops < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: Tervise tn 2//Tuisu tn 21 detailplaneering

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Ma täiendasin seletuskirja p 6.6.2 ja 7.5.13 ja kirjutasin juurde, et
lennumüra ületab normikohast mürataset. Kas sellisel kujul oleks
Terviseametile sobiv ja saaks planeeringu kooskõlastada, kui
Linnaplaneerimise Amet selle uuesti saadab?

Lugupidamisega

Irene Mustkivi, MSC

tel    +372 626 4100
mob  +372 5289699
e-post  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://kprojekt.ee/>

 <https://www.facebook.com/K-Projekt-192521614540782/>
<https://www.instagram.com/kprojekt_as/>
<https://www.linkedin.com/company/k-projekt-as>